vineri, 21 septembrie 2012

Mormonii au dreptate: se poate trăi poligam


Mormonii au dreptate: se poate trăi poligam

 

M-am îndrăgostit.

 M-am îndrăgostit de Solomon, citind Proverbele.

După cum deja cred că știți, Solomon a fost un personaj istoric extrem de interesant. Politic, a reușit să extindă regatul lăsat de tatăl său David la maxima întindere teritorială din istoria regatului unit, dar nu prin războie de cucerire ci prin alianțe matrimoniale. Mândrul iudeu a avut drept soții șapte sute de prințese, plus vreo trei mii de țiitoare. Această latură a vieții sale private face deliciul oricărui cititor de parte bărătească. Pe drept cuvânt, Solomon a fost un Don Juan antic.

Acum, întrebarea firească pe care mi-o adresez  este: cum pot eu (!!!) să îmi pierd capul în fața unui cuceritor? Eu, care declar răspicat că sunt o feministă până în măduva oaselor, adeptă  înverșunată a monogamiei de tip fundamentalist (o privire pofticioasă aruncată de partener unei alte femei decât soția intră la categoria trădare și poligamie).  Eu, care deja mă enervez când un urmaș al lui Adam începe să își etaleze șarmul în fața mea. Poate să fie cel mai faimos om de pe Terra, poate să fie geniu Nobel, poate să fie frumos ca băiatul portughez de la Perugia, să arate ca băieții din reclamele de la parfumurile pentru bărbați. Să fie sensibil, amuzant, ironic. Să îl placă o mie de fete. Dacă eu pot să mă port frumos, respectabilă ca o fată din epoca puritană, fără zâmbete șăgalnice și clipiri din gene, atunci el, neprimind niciun feeling, poate și trebuie să se comporte, la rându-i, exemplar.

Citind Proverbele, am râs, m-am încruntat, m-am enervat, am încercuit cu roșu nenumărate minunății, am mers la trimiteri (Bibliile protestante, ca să folosesc exprimarea din comunicatul BOR de când cu năzdrăvănia celor de la editura Adevărul, au la finalul fiecărui verset indicații spre alte locuri din Biblie unde se poate regăsi, măcar parțial, mesajul; îl completează sau îl explică).

Și mi l-am imaginat pe autor.

Și m-am îndrăgostit.

Pentru că am găsit un bărbat sensibil: Ferice de cine are milă de cei nenorociți. (cap. 14:21); un bărbat profund: De multe ori chiar în mijlocul râsului inima poate fi mâhnită. (cap. 14:13); un bărbat modest: Omul înțelept își ascunde știința. (cap. 12:23); un bărbat temător de Dumnezeu: Cine nesocotește Cuvântul Domnului se pierde, dar cine se teme de poruncă este răsplătit. (cap. 13:13); ironic: Cine își lucrează câmpul are belșug de pîne, dar cine aleargă după lucruri de nimic are belșug de sărăcie (cap. 28:19) ; amuzant: Mai bine să locuiești într-un colț pe acoperiș, decât să locuiești într-o casă mare cu o nevastă gâlcevitoare (cap. 25:24); un bărbat sincer: Rănile făcute de un prieten dovedesc credincioșia lui (cap. 27:6); milos: Nu muta hotarul văduvei, și nu intra în ogorul orfanilor (cap. 23:10). Și peste tot, am găsit un bărbat înțelept (se afirmă că a fost cel mai înțelept om, pentru că Dumnezeu l-a înzestrat cu înțelepciune și a spus că nu va mai fi niciunul care să posede Înțelepciunea în doze atât de mari.)

Și m-am hotărât că, dacă am să mă întorc în timp, am să îi accept propunerea de a mă căsători cu el. Nu am să aștept de la el bijuterii, nici favoruri maritale. Prințesele sale se vor putea întrece în competiții acerbe, să se ocupe de „treburile femeiești”. Eu am să îi cer un singur lucru: să îmi vorbească în cadrul unor ședințe particulare. Să stau ore în șir să îl ascult, în fiecare zi să dezbatem un nou subiect și în urma acestor ședințe să am carnețelul plin cu notițe, teme de meditație și recomandări de cărți. Da, în această situație accept să fiu a 701-a soție. Poligamia face bine la intelect.

2 comentarii:

  1. Alte glasuri , alte incaperi Truman Capote SUA.
    poate l ati citit poate nu...
    Baietii pot sa aiba feeling - uri nu sa primeasca ; pot primi in schimb feed-back uri involuntare de accea sunt mai insistenti ; si chiar fara ele dvs va sta bine sa va comportati respectabil iar lor sa insiste.
    Si fiindca tot il agreati pe Solomon va recomand si o alta viziune (hai sa zicem a la V.Tismaneanu) si anume a lu' S.Heym "Relatare despre regele David".
    Acuma nu stiu cit de bine face poligamia la intelect da pentru prostata este minunata.

    RăspundețiȘtergere
  2. Ajungi sa intelegi ca nu intelepciunea, intelectul, frumusetea fizica si toate lucrurile astea exterioare dau farmec si frumusete unei persoane.
    Solomon zicea ca ceea ce face farmecul unui om este bunatatea lui.
    Caracterul acelei persoane ii da atractivitatea aceasta. Bunatatea, mila, blandetea, dragostea, rabdarea, smerenia, credinciosia, sinceritatea, toate astea vin din interior si se manifesta in exterior.
    Ba mai mult. Toate aceste caracteristici sunt dezvoltate de Duhul Sfant atunci cand stai aproape de Dumnezeu. Si Dumnezeu este frumos si plin de farmec, Lara.
    Ti-l dau exemplu pe Isus. Zice in Isaia ca El 'n-avea nici frumuseţe, nici strălucire ca să ne atragă privirile, şi înfăţişarea Lui n-avea nimic care să ne placă.' Si totusi multimile erau atrase de El ca de un magnet. Asta pentru ca frumusetea Lui interioara atragea catre Sine pe cei din jur. La fel este si cu oamenii Lui.

    Iar intelepciunea lui. Eu iti propun sa stai de vorba cu Domnul si sa iei notite :P stiu ca ai putea scrie ore intregi fara sa te saturi :)

    RăspundețiȘtergere