duminică, 21 noiembrie 2010

Modernismul paulin

 
V-ati gandit vreodata ca Paul (ma feresc sa folosesc Pavel pentru ca e nume slav si nu imi place) a anticipat miscarea feminista de emancipare cu mai bine de un mileniu? Incepand de ieri, eu da.

In scrierile sale am citit cu totii de paralelismul crestin-soldat. Intocmai ca un militar, crestinul  sau crestina trebuie sa se disciplineze pentru a avea victorie in lupta cu (non)valorile "lumii".

Lumea greco-romana  a secolului intai excludea de la serviciul militar femeile. Surprinzator sau nu, paralelismul lui Paul le implica si pe "işe".  Barbatul si femeia participa la lupta impreuna, egali. Exista o inovatie in aceasta gandire, daca ne gandim la mentalul colectiv al epocii care le plasa altundeva, decat in miezul activitatilor importante pentru cetate.
Imi place sa cred ca imaginea femeii avansa astfel macar pret de cativa milimetri, chiar daca numai in planul ideilor, in imaginarul crestin.

P.s pare ilogic? Se prea poate. Pentru o perioada lunga de timp l-am vazut pe Paul ca un mic misogin. Incep sa imi reviziuiesc parerea.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu