sâmbătă, 15 octombrie 2011

Puțin și despre muzica liturgică protestantă

Penticostalismul, ca mișcare confesională declarată, a apărut la începutul secolului XX în Statele Unite(deși eu sunt pe deplin  încredințată că botezul cu Duhul Sfânt s-a manifestat și înainte de această dată oficială). În România, apare în perioadă interbelică, la Arad, Păuliș.  Contextul istoric este deci unul predominat ortodox și este logic ca noua cultură neoprotestantă care se formează să aibă anumite caracteristici proprii mediului în care se dezvoltă. Nu se aplică însă în ceea ce privește stilul muzical, unde se renunță definitiv la cântul litrugic bizantin. Astăzi, se găsesc toate genurile muzicale, de la populară la hip hop. 
...
În seara aceasta am asistat la un concert de muzică sacră la o biserică frumoasă frumoasă, Basilica di San Pietro. Cum Perugia a făcut parte din Statul papal, până în 1859, când luptă deschis împotriva acestuia, sunt foarte multe biserici dar preotul ne-a declarat mândru că aceasta este una din cele mai arătoase  din toată Italia. Găzduiește și a doua galerie de artă ca importanță din regiunea Umbria, aici a cântat Maria Callas și are o acustică extraordinară, după spunele unui mare compozitor italian al cărui nume l-am uitat complet, deși l-am repetat de nenumărate ori.

Concertul a fost susținut de un cor de din Lubecca (Lubeck), Germania și au interpretat din John Sheppard  aici , Johannes Brahms aici și  Arnold Schonberg aici.

In timp ce ascultam nu m-am putut abține să mă întreb de ce nu au adoptat penticostalii cântul liturgic protestant, format la rândul său pe substrat catolic. Pe lângă muzica neoprotestantă,  care se caracterizează prin exteriorizarea sentimentelor și care este benefică pentru suflet, cred că nu ar strica să avem și niște imnuri înălțătoare de acest gen, cântate nu neaparat de un cor, ci de întreaga congregație. Nu mă sfiesc să spun că am plâns, deși nu înțeleg o boabă de latină și de germană, Dar sentimentele de pietate, de solemnitate pe care mi le-au transmis nu au avut nevoie de o înțelegere rațională.
  
P.S. Inițial, am crezut că este muzică catolică. Din câte se pare, însă, piesele  sunt protestante până în măduva oaselor. Ha!
N.B. am plâns fără să știu "confesiunea" lor.:)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu